Skip to main content

PATHOS... menarik sungguh kupasan ini

salinan asal dari catatan Kempen sudah masuk...

Wan Ahmad Fayhsal · 795 followers

6 hours ago ·  

  • Kempen sudah masuk "Final Lap". Semua orang letih, baik politikus dan rakyat. Maklumlah, dalam politik makanan ruhani sikit sangat. Maka teknik propaganda yang paling berkesan pada saat-saat ini ialah, seperti dijelaskan Aristotle ialah PATHOS - yakni "manipulasi emosi" pengundi.

     

    Ada 2 jenis PATHOS: Negatif dan Positif.

    Maka tersebarlah gambar-gambar kepala ayam berdarah kena campak pada kereta calon, gambar-gambar muka tuan guru diqiaskan dengan gambar babi, gambar jenazah, takut-takutkan hudud oleh MCA dan macam-macam lagi. 

    Semua ini bertujuan untuk memangkinkan lagi rasa marah (dan takut) yang membuak-buak agar pengundi terdorong untuk terus membuat keputusan atas pertimbangan emosi kemarahan. 

    Marah pun ada dua jenis. Jenis "gedebe" tak terkawal - sepertimana yang tesirat dalam bidalan Melayu - "Marahkan Nyamuk, Kelambu di Bakar".

    Dan jenis yang dituntut dalam skema 4 Dasar Akhlakiah Islam (Ummahāt al-Faḍāʾil - Four Cardinal Virtues) yakni ʿIffah (Temperance).

    Kurang atau lebih yakni tidak seimbang, maka kemarahan tersebut akan dipandu nafsu haywaniyyah semata (animal soul) yang telah menekan (suppress/subjugate) nafsu natiqah (rational soul). Sudah tentu natijah ketidak seimbangan sebegini dapat disingkap daripada bidalan Melayu - "Sudah Terhantuk Baru Tergadah" dan "Menang Sorak, Kampung Tergadai" juga "Menang jadi Arang, Kalah jadi Abu".

    Ilmu Akhlaq dalam Islam ialah bertujuan untuk mengimbangi keempat-empat dasar tersebut ( 3 daripadanya ialah Shajāʿah [Courage/Keberanian], Ḥikmah [Wisdom], dan ʿAdl [Justice]).

    Jenis PATHOS yang positif, haaa, macam yang tersebar luas dalam Facebook - gambar Kak Dr. Wan Azizah dengan keluarga, anak-anak serta suami tercinta Dato' Seri Anwar Ibrahim. Memori silam yang mesra antara suami isteri dan anak-anak, cukup-cukup menggamit emosi sesiapa yang melihatnya. 

    Begitu juga akan tersebarlah gambar-gambar munajat Tok Guru Nik Aziz, gambar-gambar dan video-video "Flash Mob" amilin-amilin PAS yang menyemarakkan dan menagih simpati rakyat. 

    Malah BN juga dengan kantung wang yang banyak begitu deras melagukan "Sayangi Selangor, Yakini BN" sampai terngiang-ngiang dalam benak kepala rakyat yang naik Komuter, LRT. 

    Sehebat mana pun propaganda ini - baik BN atau PR - dari segi penghujahan ianya tidak dapat ditegakkan secara mantiqi malah semua ini dikira sebagai LOGICAL FALLACY (al-Mughālaṭah al-Manṭiqiyyah) jenis "Argumentum ad Passiones" ('Appealing to Emotions'/ Iltimās al-Mashāʿir). 

    Pada masa yang sama LOGOS (Appeal to Logic) dan ETHOS (Appeal to Ethics) turut dimain-mainkan tetapi dengan cara yang bersifat tempangan - selalu diberatkan kepada diri dan pihak sendiri seolah-olah semuanya BERES, WARAS dan CANTIk belaka.

    Dan yang paling banyak terhumban dalam kancah ini ialah orang Melayu. Sebab apa? Sebab orang Melayu jiwanya halus dan lembut. Kerangka Berfikir (Cognitive Framework) orang Melayu terpusat pada Budi dan Hati yang juga sering diberatkan pada emosi berbanding aqliyyah. Cepat marah, cepat kasihan, cepat sangat apologetik.

    Antara parti yang paling efektif menguruskan kelebihan ini ialah DAP. Dalam sifir politik mereka, "efficiency" adalah prinsip yang jelas dan "they really means business."

    Sebab itu DAP mampu pertahankan prinsip dan dasar mereka dalam tawar-menawar dengan PAS dan PKR. Mungkin ianya terbit daripada sifat "Kiasu" mereka (dalam erti kata positif yang membawa maksud asal "scared to lose") dan mereka akan cepat-cepat intai dan ambil peluang yang ada agar emosi dan sokongan rakyat beralih kepada mereka tanpa sebarang syak lagi - macam kesnya keberjayaan mereka bermain Wayang Cina sampai Tuan Guru Nik Aziz boleh merumuskan perkongsian logo untuk bertanding PRU sebagai " AKHIRNYA ROKET MENDARAT KE BULAN!"

    That's really a coup for a chauvinist and deeply secular party! How gullible the Malay psyche is!

    Sebab itu bila ada pihak ketiga macam ISMA yang cuba menongkah arus, cepat benar ditohmah, diherdik dan dihubungkan dengan UMNO sebagai satu bentuk "LOGICAL FALLACY" yang dipanggil "GUILTY BY ASSOCIATION".

    Maka berpecah-pecahlah Melayu dalam hendak mengundi kini. 

    Apa-apa pun nikmatilah drama kemanusiaan ini dalam masa yang masih berbaki ini. Lepas PRU, semua propaganda ini "will be nullified" secara automatik kerana disitulah ujian WALK THE TALK akan bermula - dan rakyat akhirnya akan sedar autoriti utama bukan pada pundak politikus tetapi ILMUWAN YANG BENAR. 

    Wallahua'alam

Comments

Popular posts from this blog

Gangguan Elektrik..

1992 ~ muda remaja masa ni..sedang mengajar di kelas komputer di KL 1996 ~ sedang pulang dari menikmati buah durian dgn menumpang kereta kawan.. 2003 ~ tidak terlibat..sbb berada di KL...cuma teringat 2 pengalaman '92 & '96 2005 ~ sedang cuba mengecas bateri telefon bimbit.. ingatkan 'power trip' sbb tu.. hwa hwa hwa!!! ...The country's biggest power disruption was in 1992 when the entire Peninsular was in darkness for about 48 hours. It was caused by lightning which damaged the grid in eastern Malaysia, crippling power stations in the peninsula. The incident which occurred on Sept 29 that year, affected 18 million people and caused losses to businesses amounting to RM220 million. The second biggest power breakdown was on Aug 3, 1996 . Dubbed the "Black Friday" because it happened on Friday, it caused "massive chaos" in city centres as it occurred at 5.17pm when most people, especially office workers, were on their way home. Many were caugh...

How To Find Ebooks : One first trick

intitle:index.of intitle:ebooks|books|ebook|book intext:chm|pdf|zip|rar intext:nfo Add this on query to find files on file hosting server: Rapidshare: intext:rapidshare.de/*/*/* QFile: intext:qfile.de/*/*/* MegaUpload: intext:megaupload.com/?d= mytempdir intext:(sr1|sr2).mytempdir.com/* savefile.com intext:savefile.com/files/* Yousendit.com intext:yousendit.com/*.aspx?id= A variant of the Rapidshare query is the following: site:rapidshare.de OR intext:rapidshare.de/files/ On all the queries you have posted, the last asterisk or wildcard is being ignored by Google. Just put a '/' or forward slash on the end of these queries and Google will not ignore it (i.e. intext:rapidshare.de/*/*/*/). With Rapidshare, you don't need the wildcards because anything that comes after "rapidshare.de/files/" is going to be a number followed by the name of the actual file. QFile query is the same as the Rapidshare query. The following will work and return less noise than what you have...

Virus Tips..

Ten Commandments for Your Computer Sanity 1. Do not open e-mails coming from unknown or distrusted sources. 2. Do not open any e-mail message unless you know what is it about, even if it comes from a friend or partner. Most viruses spread via e-mail messages so please ask for a confirmation from the sender if you are in anny doubt. 3. Do not open the attachments of messages with a suspicious or unexpected subject. If you want to open them, first save them to your hard disk and scan them with an updated antivirus program. 4. Delete any chain e-mails or unwanted messages. Do not forward them or reply to their senders. This kind of messages is considered spam, because it is undesired and unsolicited and it overloads the Internet traffic. 5. Do not copy any file if you don't know or don't trust its source. 6. Be very careful when downloading files from the Internet. Check their source every time and make sure that an antivirus program already verified the files on the download site...