Skip to main content

Kegilaan animasi hasilkan Fakulti Kartun

Kegilaan animasi hasilkan Fakulti Kartun

Oleh TARMIZI ABDUL RAHIM (Yang membuat liputan perkembangan animasi di Jepun baru-baru ini)


BERMULA tahun depan, Universiti Kyoto Seika di Kyoto, Jepun akan mencatat sejarah tersendiri di kalangan institusi pendidikan di negara itu dan dunia apabila mempunyai Fakulti Kartun atau Manga.

Manga disebut `mangga' oleh masyarakat Jepun merujuk kepada kartun dan wataknya, komik serta animasi yang dihasilkan oleh para pelukisnya.

Fakulti itu akan menyediakan latihan dan kursus secara sistematik dan intelek kepada pelajarnya dalam bidang seni lukisan, kartun, penerbitan dan animasi manga Jepun.

Dekan fakulti itu, Profesor Keichi Makino berkata, fakulti berkenaan yang dipecahkan daripada fakulti asalnya iaitu Fakulti Seni secara rasminya akan memulakan pengajiannya pada April tahun depan dengan pelajarnya mencapai angka kira-kira 4,000 dari seluruh Jepun dan negara sekitar seperti China, Hong Kong, Korea dan Taiwan.

``Sejak Fakulti Seni ini ditubuhkan kira-kira 10 tahun lalu telah menyaksikan banyak perkembangan memberangsangkan dalam bidang seni terutamanya kartun yang menuntut perubahan drastik untuk menubuhkan fakulti khusus bagi perkembangan manga,'' katanya ketika ditemui di sini baru-baru ini.

Jelas beliau, perkembangan kartun Jepun dalam beberapa tahun ini telah meningkat dengan kemunculan banyak cabang seperti animasi, komik, watak, permainan kad dan perisian komputer.

Bagaimanapun, beliau mengakui bahawa cadangan penubuhan fakulti itu telah menimbulkan keraguan yang bukan sedikit di kalangan para akademik dan penggiat dan pencipta manga yang banyak di Jepun.

Katanya, kebanyakan mereka mempersoalkan mengenai rasional penubuhan fakulti itu yang dilihat akan menimbulkan masalah dan juga menjejaskan peluang-peluang kepada para graduan apabila menamatkan pengajian kelak.

Makino berkata, melalui perbincangan dan seminar-seminar penerangan yang dijalankan akhirnya dapat meyakinkan khalayak yang menyuarakan kebimbangan itu mengenai matlamat, objektif dan hala tuju penubuhan fakulti itu.

``Selain melahirkan kumpulan pakar dalam pelbagai bidang kartun termasuk penciptaan, penerbitan dan penyuntingan produk kartun Jepun yang menyentuh pelbagai aspek kehidupan.

``Tenaga pakar profesional ini juga merupakan prospek pendapatan negara untuk dieksport ke luar negara memandangkan produk kartun Jepun telah diterima dengan meluas di seluruh dunia,'' katanya.

Penulis yang berkesempatan melawat universiti berkenaan baru-baru ini amat teruja apabila melihat perpustakaan utamanya dipenuhi oleh koleksi manga yang telah dihasilkan oleh pelukis-pelukis daripada pelbagai latar belakang dan fahaman.

Tidak cukup dengan berpuluh ribu koleksi bahan rujukan manga itu, perpustakaan itu juga menyediakan rujukan produk animasi siri televisyen dan filem animasi yang telah dihasilkan dalam bentuk pita rakaman, cakera padat video (VCD) dan cakera padat digital (DVD).

Malah perpustakaan itu juga turut menyediakan bahagian khusus kepada pelajarnya untuk menghasilkan produk animasi sendiri dengan kemudahan komputer grafik terkini dan tercanggih.

Dalam pada itu, selain daripada universiti terbabit, terdapat sebuah lagi pusat pengajian swasta yang menawarkan pembelajaran komputer grafik dan teknologi maklumat (ICT) terutamanya yang membabitkan animasi.

Pusat pengajian itu, Digital Hollywood University yang disenaraikan di bursa saham Jepun itu mempunyai pengalaman dan kepakaran dalam bidang tersebut sejak 1994 lagi dengan sembilan kampusnya di seluruh Jepun iaitu di Tokyo, Akihabara, Shibuya, Yokohama, Osaka, Kyoto, Kobe, Sapporo dan Fukuoka.

Malah para pelajarnya juga terlibat secara langsung dalam pembikinan teknik grafik komputer untuk filem-filem di Jepun dan Hollywood seperti The Day After Tomorrow dan I Robot.

Selain itu, rekaan dan hasil tugasan semester para pelajarnya juga telah diterima oleh syarikat-syarikat permainan komputer terkenal seperti Play Station untuk Sony dan Sega serta Warner Bros. di Hollywood, Amerika Syarikat (AS).

Dalam pada itu, para pelajar yang berpakaian ala Otaku juga merupakan gambaran biasa di sekitar kampus kedua-dua universiti berkenaan.

Otaku ialah kelompok golongan muda yang berketerampilan unik ala watak-watak di dalam siri televisyen dan filem animasi Jepun.

Kumpulan ini yang berada dalam kelas dan gaya tersendiri merupakan kelompok yang terpengaruh daripada komik, kartun dan animasi serta akibat terlalu meng-hayati watak yang dibaca oleh mereka.

Bagi kita yang telah biasa dan mengenali watak-watak utama dalam animasi Jepun seperti Dragon Ball, Digimon, Pokemon dan Sailor Moon serta Slam Dunk, maka itulah gaya mereka - dengan rambut besar berwarna-warni dan pakaian unik - yang diyakini tidak akan dipilih oleh remaja negara ini untuk digayakan.

Di Jepun, penerimaan penonton terhadap animasi adalah kelangsungan populariti komik di kalangan masyarakat.

Jepun unik kerana mempunyai kecenderungan masyarakat membaca komik yang selalu dilihat sebagai bahan bacaan kanak-kanak.

Tetapi di Jepun, komik adalah bacaan semua lapisan dan selera ini dilanjutkan kepada siri-siri animasi.

Animasi Jepun telah mencakupi 70 peratus daripada pasaran animasi dunia yang bernilai melebihi AS$100 bilion.

Sehubungan itu maka tidaklah pelik bagi produk animasi luar terutamanya Walt Disney dari AS yang terlalu sukar untuk menembusi pasaran Jepun kerana masyarakat negara itu amat terkenal dengan slogan mengutamakan produk buatan sendiri.

Menurut sumber Persatuan Pengusaha Animasi Jepun, sehingga kini terdapat lebih 500 buah syarikat yang terlibat secara langsung dalam penerbitan produk animasi Jepun.

Boleh dikatakan bahawa animasi merupakan salah satu sumber eksport utama Jepun selepas daripada industri automotif dan barangan elektrik ke seluruh dunia.

Mengimbas kembali sejarah manga di kalangan penduduk negara matahari terbit itu, beberapa dekad lalu ia tidak dianggap sebagai salah satu daripada budaya masyarakat dan juga sumber pendapatan eksport utama negara itu.

Untuk tempoh tersebut, hanya industri pembuatan seperti automotif dan barangan elektrik dianggap sebagai sumber pendapatan utama Jepun melalui kejayaan hasil eksportnya ke seluruh dunia.

Malah, produk manga iaitu penghasilan komik dan kartun serta animasi tidak pernah dianggap sebagai bahan eksport utama Jepun dan jauh sekali diiktiraf sebagai salah satu elemen budaya masyarakat Jepun yang berpotensi untuk menyumbang kepada pertumbuhan ekonomi sama seperti industri terdahulu.

Antaranya ialah Bunraku (permainan boneka wayang kulit), Kabuki (opera tradisional), Gagaku (muzik klasik), Ikebana (seni gubahan bunga) dan upacara minum teh.

Hanya pada pertengahan abad ke-20, barulah manga diiktiraf oleh masyarakat Jepun sebagai sebahagian daripada seni budaya Jepun yang menjadi antara penyumbang utama kepada ekonomi dan pendapatan negara itu.

Comments

Popular posts from this blog

  sentiasa berangan dapat naik ke kapal angkasa yang maha besar binaannya 😁 https://bit.ly/3bpVgme

mStar Online : Animasi Jepun Paling Bahaya Untuk Tontonan Kanak-Kanak

KOTA BARU: Filem Animasi Jepun adalah antara cakera video digital (DVD) yang dikesan paling bahaya untuk ditonton oleh kanak-kanak di negara ini kerana mempunyai unsur negatif yang boleh merosakkan minda. Pengerusi Lembaga Penapis Filem, (LPF) Datuk Mohd Hussain Shafie berkata ramai masyarakat di negara ini tidak mengetahui mengenai bahaya sesetengah cerita filem animasi kerana kurang peka terhadap kandungan DVD dan beranggapan ia hanya sebuah cerita rekaan seperti kartun yang sesuai untuk kanak-kanak. "Banyak cerita animasi dari Jepun telah kita haramkan kerana walaupun ia merupakan cerita animasi yang dikatakan sesuai untuk golongan kanak-kanak tetapi ia tetap lebih kepada golongan dewasa. "Ada antara kandungan cerita itu memaparkan animasi wanita dengan pakaian singkat, membuka dada dan beberapa adegan yang tidak elok untuk ditontoni oleh golongan kanak-kanak," katanya kepada pemberita selepas Majlis Dialog Bersama Setiausaha Bahagian Kawalan Penapisan Filem

PATHOS... menarik sungguh kupasan ini

salinan asal dari catatan  Kempen sudah masuk... Wan Ahmad Fayhsal  · 795 followers 6 hours ago  ·    Kempen sudah masuk "Final Lap". Semua orang letih, baik politikus dan rakyat. Maklumlah, dalam politik makanan ruhani sikit sangat. Maka teknik propaganda yang paling berkesan pada saat-saat ini ialah, seperti dijelaskan Aristotle ialah PATHOS - yakni "manipulasi emosi" pengundi.   Ada 2 jenis PATHOS: Negatif dan Positif. Maka tersebarlah gambar-gambar kepala ayam berdarah kena campak pada kereta calon, gambar-gambar muka tuan guru diqiaskan dengan gambar babi, gambar jenazah, takut-takutkan hudud oleh MCA dan macam-macam lagi.  Semua ini bertujuan untuk memangkinkan lagi rasa marah (dan takut) yang membuak-buak agar pengundi terdorong untuk terus membuat keputusan atas pertimbangan emosi kemarahan.  Marah pun ada dua jenis. Jenis "gedebe" tak terkawal - sepertimana yang tesirat dalam bidalan Melayu - "Marahkan Nyamuk, Kelambu di Bakar". Dan je