Skip to main content

Kegilaan animasi hasilkan Fakulti Kartun

Kegilaan animasi hasilkan Fakulti Kartun

Oleh TARMIZI ABDUL RAHIM (Yang membuat liputan perkembangan animasi di Jepun baru-baru ini)


BERMULA tahun depan, Universiti Kyoto Seika di Kyoto, Jepun akan mencatat sejarah tersendiri di kalangan institusi pendidikan di negara itu dan dunia apabila mempunyai Fakulti Kartun atau Manga.

Manga disebut `mangga' oleh masyarakat Jepun merujuk kepada kartun dan wataknya, komik serta animasi yang dihasilkan oleh para pelukisnya.

Fakulti itu akan menyediakan latihan dan kursus secara sistematik dan intelek kepada pelajarnya dalam bidang seni lukisan, kartun, penerbitan dan animasi manga Jepun.

Dekan fakulti itu, Profesor Keichi Makino berkata, fakulti berkenaan yang dipecahkan daripada fakulti asalnya iaitu Fakulti Seni secara rasminya akan memulakan pengajiannya pada April tahun depan dengan pelajarnya mencapai angka kira-kira 4,000 dari seluruh Jepun dan negara sekitar seperti China, Hong Kong, Korea dan Taiwan.

``Sejak Fakulti Seni ini ditubuhkan kira-kira 10 tahun lalu telah menyaksikan banyak perkembangan memberangsangkan dalam bidang seni terutamanya kartun yang menuntut perubahan drastik untuk menubuhkan fakulti khusus bagi perkembangan manga,'' katanya ketika ditemui di sini baru-baru ini.

Jelas beliau, perkembangan kartun Jepun dalam beberapa tahun ini telah meningkat dengan kemunculan banyak cabang seperti animasi, komik, watak, permainan kad dan perisian komputer.

Bagaimanapun, beliau mengakui bahawa cadangan penubuhan fakulti itu telah menimbulkan keraguan yang bukan sedikit di kalangan para akademik dan penggiat dan pencipta manga yang banyak di Jepun.

Katanya, kebanyakan mereka mempersoalkan mengenai rasional penubuhan fakulti itu yang dilihat akan menimbulkan masalah dan juga menjejaskan peluang-peluang kepada para graduan apabila menamatkan pengajian kelak.

Makino berkata, melalui perbincangan dan seminar-seminar penerangan yang dijalankan akhirnya dapat meyakinkan khalayak yang menyuarakan kebimbangan itu mengenai matlamat, objektif dan hala tuju penubuhan fakulti itu.

``Selain melahirkan kumpulan pakar dalam pelbagai bidang kartun termasuk penciptaan, penerbitan dan penyuntingan produk kartun Jepun yang menyentuh pelbagai aspek kehidupan.

``Tenaga pakar profesional ini juga merupakan prospek pendapatan negara untuk dieksport ke luar negara memandangkan produk kartun Jepun telah diterima dengan meluas di seluruh dunia,'' katanya.

Penulis yang berkesempatan melawat universiti berkenaan baru-baru ini amat teruja apabila melihat perpustakaan utamanya dipenuhi oleh koleksi manga yang telah dihasilkan oleh pelukis-pelukis daripada pelbagai latar belakang dan fahaman.

Tidak cukup dengan berpuluh ribu koleksi bahan rujukan manga itu, perpustakaan itu juga menyediakan rujukan produk animasi siri televisyen dan filem animasi yang telah dihasilkan dalam bentuk pita rakaman, cakera padat video (VCD) dan cakera padat digital (DVD).

Malah perpustakaan itu juga turut menyediakan bahagian khusus kepada pelajarnya untuk menghasilkan produk animasi sendiri dengan kemudahan komputer grafik terkini dan tercanggih.

Dalam pada itu, selain daripada universiti terbabit, terdapat sebuah lagi pusat pengajian swasta yang menawarkan pembelajaran komputer grafik dan teknologi maklumat (ICT) terutamanya yang membabitkan animasi.

Pusat pengajian itu, Digital Hollywood University yang disenaraikan di bursa saham Jepun itu mempunyai pengalaman dan kepakaran dalam bidang tersebut sejak 1994 lagi dengan sembilan kampusnya di seluruh Jepun iaitu di Tokyo, Akihabara, Shibuya, Yokohama, Osaka, Kyoto, Kobe, Sapporo dan Fukuoka.

Malah para pelajarnya juga terlibat secara langsung dalam pembikinan teknik grafik komputer untuk filem-filem di Jepun dan Hollywood seperti The Day After Tomorrow dan I Robot.

Selain itu, rekaan dan hasil tugasan semester para pelajarnya juga telah diterima oleh syarikat-syarikat permainan komputer terkenal seperti Play Station untuk Sony dan Sega serta Warner Bros. di Hollywood, Amerika Syarikat (AS).

Dalam pada itu, para pelajar yang berpakaian ala Otaku juga merupakan gambaran biasa di sekitar kampus kedua-dua universiti berkenaan.

Otaku ialah kelompok golongan muda yang berketerampilan unik ala watak-watak di dalam siri televisyen dan filem animasi Jepun.

Kumpulan ini yang berada dalam kelas dan gaya tersendiri merupakan kelompok yang terpengaruh daripada komik, kartun dan animasi serta akibat terlalu meng-hayati watak yang dibaca oleh mereka.

Bagi kita yang telah biasa dan mengenali watak-watak utama dalam animasi Jepun seperti Dragon Ball, Digimon, Pokemon dan Sailor Moon serta Slam Dunk, maka itulah gaya mereka - dengan rambut besar berwarna-warni dan pakaian unik - yang diyakini tidak akan dipilih oleh remaja negara ini untuk digayakan.

Di Jepun, penerimaan penonton terhadap animasi adalah kelangsungan populariti komik di kalangan masyarakat.

Jepun unik kerana mempunyai kecenderungan masyarakat membaca komik yang selalu dilihat sebagai bahan bacaan kanak-kanak.

Tetapi di Jepun, komik adalah bacaan semua lapisan dan selera ini dilanjutkan kepada siri-siri animasi.

Animasi Jepun telah mencakupi 70 peratus daripada pasaran animasi dunia yang bernilai melebihi AS$100 bilion.

Sehubungan itu maka tidaklah pelik bagi produk animasi luar terutamanya Walt Disney dari AS yang terlalu sukar untuk menembusi pasaran Jepun kerana masyarakat negara itu amat terkenal dengan slogan mengutamakan produk buatan sendiri.

Menurut sumber Persatuan Pengusaha Animasi Jepun, sehingga kini terdapat lebih 500 buah syarikat yang terlibat secara langsung dalam penerbitan produk animasi Jepun.

Boleh dikatakan bahawa animasi merupakan salah satu sumber eksport utama Jepun selepas daripada industri automotif dan barangan elektrik ke seluruh dunia.

Mengimbas kembali sejarah manga di kalangan penduduk negara matahari terbit itu, beberapa dekad lalu ia tidak dianggap sebagai salah satu daripada budaya masyarakat dan juga sumber pendapatan eksport utama negara itu.

Untuk tempoh tersebut, hanya industri pembuatan seperti automotif dan barangan elektrik dianggap sebagai sumber pendapatan utama Jepun melalui kejayaan hasil eksportnya ke seluruh dunia.

Malah, produk manga iaitu penghasilan komik dan kartun serta animasi tidak pernah dianggap sebagai bahan eksport utama Jepun dan jauh sekali diiktiraf sebagai salah satu elemen budaya masyarakat Jepun yang berpotensi untuk menyumbang kepada pertumbuhan ekonomi sama seperti industri terdahulu.

Antaranya ialah Bunraku (permainan boneka wayang kulit), Kabuki (opera tradisional), Gagaku (muzik klasik), Ikebana (seni gubahan bunga) dan upacara minum teh.

Hanya pada pertengahan abad ke-20, barulah manga diiktiraf oleh masyarakat Jepun sebagai sebahagian daripada seni budaya Jepun yang menjadi antara penyumbang utama kepada ekonomi dan pendapatan negara itu.

Comments

Popular posts from this blog

Gangguan Elektrik..

1992 ~ muda remaja masa ni..sedang mengajar di kelas komputer di KL 1996 ~ sedang pulang dari menikmati buah durian dgn menumpang kereta kawan.. 2003 ~ tidak terlibat..sbb berada di KL...cuma teringat 2 pengalaman '92 & '96 2005 ~ sedang cuba mengecas bateri telefon bimbit.. ingatkan 'power trip' sbb tu.. hwa hwa hwa!!! ...The country's biggest power disruption was in 1992 when the entire Peninsular was in darkness for about 48 hours. It was caused by lightning which damaged the grid in eastern Malaysia, crippling power stations in the peninsula. The incident which occurred on Sept 29 that year, affected 18 million people and caused losses to businesses amounting to RM220 million. The second biggest power breakdown was on Aug 3, 1996 . Dubbed the "Black Friday" because it happened on Friday, it caused "massive chaos" in city centres as it occurred at 5.17pm when most people, especially office workers, were on their way home. Many were caugh...

How to Charge for your Services

Copy from http://www.qassia.com/how-to-charge-for-your-services Are you a freelancer and wondering how to charge for your services? Some of us share their secrets of charging more for less! Please allow me to share my experiences on web development. There are lots of people I am sure would be interested to know the 'market price' or how much to charge for their services. I been setting up websites about 10 years ago, self thought. I am quite a lousy designer but I am quite good at modifying and better still at understanding what client wants. Today I no longer do web business but hire web developers to run my retail/distribution business. I use to charge RM2000-RM10000 per site. I do not care whether it is simple or difficult to handle but I calculate myself if I were to work 8 hours a day at a company, probably I'll get paid at RM 2500 a month so I work back my time. If I have to spend with a customer 40 hours a week developing, consulting the clients, I would charge R...

Tulisan Tangan..

Fuhh .. sudah lama rasanya tidak menulis dengan tangan... Setiap hari menaip di komputer sehingga jari jemari kadang-kala keras bila memegang pena untuk menulis panjang-panjang.. menarik hati pula melihat tulisan tangan sang penulis ini dengan adunan ejaan lama dan baru dicampur aduk lalu mencetuskan 'sesuatu' .. huhuhu ... masa berubah.. setiap masa ada sahaja yang berubah.. perubahan pantas atau perlahan mengikut masa.. Surah Al-'Asr - سورة العصر Dengar Surah Al-'Asr Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani. Demi Masa! ( Al-'Asr 103:1 ) |    | English Translation   | Tambah Nota   |  Bookmark Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian - ( Al-'Asr 103:2 ) |    | English Translation   | Tambah Nota   |  Bookmark Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar. ( Al-'Asr 103:3 ) |    | English Translatio...