Skip to main content

"Sesungguhnya syurga itu di bawah telapak kaki ibu. Selamat Hari Raya Aidilfitri daripada Petronas.''

hehehe...mmg sah ramai yg sudah mendpt emel berkaitan.. kekerapan terjumpa dgn 'recycle joke' ini ketara bila musim yg sama kita tempuhi..

"Ayam berapa ekor? ...5 mak..."
"Ketupat berapa dah siap? ...20 mak..."
"Kelapa dah parut? ....Dah mak..."
"Daging...?" (tak berjawab).....
"Hati...?" (tak berjawab).....
"Limpa...?" (tak berjawab)....
"Hmm... apa la nak jadi dengan korang ni..."
(Naik sampan)... "Lembu ada lagi Pak Mat?"....
"Nih, lembu tengah dok baca email jer, pemaleh nak kerojer!!!!"


masih berdasarkan iklan yg sama.. keluar selepas kejayaan iklan tersebut.. maknanya; terdpt pelbagai versi lawak kitarsemula dlm pasaran..

...Suatu hari di sebuah kampung, 2 hari sebelum ketibaan Hari Raya
Aidilfitri.....
"Ayam berapa ekor? ...5 mak..."
"Ketupat berapa dah siap? ...20 mak..."
"Kelapa dah parut? ....Dah mak..."
"beruk...?" (tak berjawab).....
"monyet...?" (tak berjawab).....
"cipan...?" (tak berjawab).....
"tenuk...?" (tak berjawab).....
"tapir...?" (tak berjawab).....
"Hmm... apa la nak jadi dengan korang ni..."
(Naik sampan)... "beruk ada lagi Pak Mat?"....
"Nih, beruk tengah dok baca (ubahsuai isi cth emel,tag,sms...) jer, pemaleh nak keje!!!!"
HAHAHAHAHAHA!!!!!!!!


berikut artikel2 yg sama pernah diBLOGkan berkenaan dgn iklan Petronas itu..

Hafis berazam terbit iklan bawa mesej nilai kemanusiaan
Oleh: ROHANI IBRAHIM
KUALA LUMPUR 29 Nov. - Berkorban apa sahaja demi ibu tercinta, termasuk menggembirakan hati ibu dengan bersama-samanya pada hari yang mulia.
Inilah mesej yang cuba disampaikan oleh penerbit dan penulis skrip iklan hari raya Petronas, Hafis Ibrahim supaya tradisi menyambut hari kebesaran bersama-sama keluarga diteruskan walau apa halangan sekalipun.

baca sepenuhnya


Persepsi baru filem iklan
Getaran Seni Oleh Ku Seman Ku Hussain
Selain daripada lagu Hari Raya, program TV Hari Raya dan berita kemalangan jalan raya, suatu yang tidak kurang juga menyentuh kita ialah iklan korporat sempena Hari Raya. Kehadiran iklan-iklan korporat ini sangat dirasakan kesannya. Sebahagian besar daripada kita bercakap mengenai filem iklan yang dirasainya tidak sampai dua minit itu. Secara umumnya ia menceriakan suasana Hari Raya.

baca sepenuhnya

Comments

Popular posts from this blog

  sentiasa berangan dapat naik ke kapal angkasa yang maha besar binaannya 😁 https://bit.ly/3bpVgme

mStar Online : Animasi Jepun Paling Bahaya Untuk Tontonan Kanak-Kanak

KOTA BARU: Filem Animasi Jepun adalah antara cakera video digital (DVD) yang dikesan paling bahaya untuk ditonton oleh kanak-kanak di negara ini kerana mempunyai unsur negatif yang boleh merosakkan minda. Pengerusi Lembaga Penapis Filem, (LPF) Datuk Mohd Hussain Shafie berkata ramai masyarakat di negara ini tidak mengetahui mengenai bahaya sesetengah cerita filem animasi kerana kurang peka terhadap kandungan DVD dan beranggapan ia hanya sebuah cerita rekaan seperti kartun yang sesuai untuk kanak-kanak. "Banyak cerita animasi dari Jepun telah kita haramkan kerana walaupun ia merupakan cerita animasi yang dikatakan sesuai untuk golongan kanak-kanak tetapi ia tetap lebih kepada golongan dewasa. "Ada antara kandungan cerita itu memaparkan animasi wanita dengan pakaian singkat, membuka dada dan beberapa adegan yang tidak elok untuk ditontoni oleh golongan kanak-kanak," katanya kepada pemberita selepas Majlis Dialog Bersama Setiausaha Bahagian Kawalan Penapisan Filem

PATHOS... menarik sungguh kupasan ini

salinan asal dari catatan  Kempen sudah masuk... Wan Ahmad Fayhsal  · 795 followers 6 hours ago  ·    Kempen sudah masuk "Final Lap". Semua orang letih, baik politikus dan rakyat. Maklumlah, dalam politik makanan ruhani sikit sangat. Maka teknik propaganda yang paling berkesan pada saat-saat ini ialah, seperti dijelaskan Aristotle ialah PATHOS - yakni "manipulasi emosi" pengundi.   Ada 2 jenis PATHOS: Negatif dan Positif. Maka tersebarlah gambar-gambar kepala ayam berdarah kena campak pada kereta calon, gambar-gambar muka tuan guru diqiaskan dengan gambar babi, gambar jenazah, takut-takutkan hudud oleh MCA dan macam-macam lagi.  Semua ini bertujuan untuk memangkinkan lagi rasa marah (dan takut) yang membuak-buak agar pengundi terdorong untuk terus membuat keputusan atas pertimbangan emosi kemarahan.  Marah pun ada dua jenis. Jenis "gedebe" tak terkawal - sepertimana yang tesirat dalam bidalan Melayu - "Marahkan Nyamuk, Kelambu di Bakar". Dan je